Blisko nieba

mb

|

Gość Bielsko-Żywiecki 17/2024

publikacja 25.04.2024 00:00

W Bielsku-Białej zakończyła się tegoroczna edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej – Sacrum in Musica. Publiczność wysłuchała utworów wybitnych kompozytorów w znakomitym wykonaniu.

Po raz pierwszy festiwal zagościł w nowoczesnej sali  Cavatina Hall. Po raz pierwszy festiwal zagościł w nowoczesnej sali Cavatina Hall.
Alina Świeży-Sobel /Foto Gość

Zgodnie z festiwalową tradycją program kolejnych koncertów sięgał do różnorodnych tradycji religijnych chrześcijaństwa i judaizmu, pokazując bogactwo kulturowych form uwielbienia Pana Boga poprzez muzykę. Nie zabrakło utworów z różnych epok, od średniowiecza po współczesność, odmiennych w stylu i wykonawstwie. Ekumeniczną prezentację muzyczną swoim patronatem objęli bp Roman Pindel oraz zwierzchnik diecezji cieszyńskiej Kościoła ewangelicko-augsburskiego bp Adrian Korczago.

Muzycy zagościli w świątyniach i salach koncertowych. Inauguracyjny koncert w rzymskokatolickim kościele Jezusa Chrystusa Odkupiciela Człowieka był spotkaniem z religijnymi pieśniami do tekstów średniowiecznego ormiańskiego kapłana i mistyka Naghasha w wykonaniu The Naghash Ensemble z Armenii. Renesansowe pieśni związane z reformacją w ewangelickim kościele w Białej, z towarzyszeniem licznych instrumentów z tamtej epoki, zaśpiewał zespół muzyki dawnej Jerycho.

W koncercie muzyki żydowskiej w Sali Ceremonii na bielskim cmentarzu pieśniarz Symcha Keller z zespołem poprzez muzykę opatrzoną historycznym komentarzem przybliżył publiczności ruch chasydów, rozwijający się na terenie Kresów Wschodnich w XIX w.

Po raz pierwszy festiwal zagościł też w Cavatina Hall, najnowocześniejszej w tej części Europy sali koncertowej zapewniającej perfekcyjną akustykę. Wystąpili świetni wykonawcy: Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia pod dyrekcją Anny Szostak i Bielska Orkiestra Cavatina pod dyrekcją Jacka Obstarczyka, a w programie była m.in. piękna Gloria RV 589 A. Vivaldiego, inspirowana hymnem Gloria in excelsis Deo. Całość gwarantowała, że będzie to niezapomniane spotkanie z muzyką klasyczną.

Zwieńczeniem festiwalowej uczty muzycznej był koncert w Bielskim Centrum Kultury im. Marii Koterbskiej, w sali głównego organizatora festiwalu. Program wypełniły współczesne utwory z cyklu „Niebo”, autorskiego projektu Gabi Gąsior i jej męża Wojciecha, inspirowanego Apokalipsą św. Jana.

Dziękujemy, że z nami jesteś

To dla nas sygnał, że cenisz rzetelne dziennikarstwo jakościowe. Czytaj, oglądaj i słuchaj nas bez ograniczeń.

W subskrypcji otrzymujesz

  • Nieograniczony dostęp do:
    • wszystkich wydań on-line tygodnika „Gość Niedzielny”
    • wszystkich wydań on-line on-line magazynu „Gość Extra”
    • wszystkich wydań on-line magazynu „Historia Kościoła”
    • wszystkich wydań on-line miesięcznika „Mały Gość Niedzielny”
    • wszystkich płatnych treści publikowanych w portalu gosc.pl.
  • brak reklam na stronach;
  • Niespodzianki od redakcji.
Masz subskrypcję?
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.