Gotyckie arcydzieło z Łękawicy wróciło do Muzeum Miejskiego w Żywcu

Urszula Rogólska

publikacja 30.01.2020 20:53

Obraz "Sacra Conversazione ze św. Mikołajem i św. Stanisławem" z nieistniejącego już drewnianego kościoła św. Michała Archanioła w Łękawicy, po trzech latach w pracowni konserwatorskiej, wrócił do Muzeum Miejskiego w Żywcu. Od dziś można go tu znowu oglądać.

Patrycja Kucharzyk i uczestnicy spotkania "Nasze dziedzictwo" przy łękawickiej "Sancta Conversazione" w Muzeum Miejskim w Żywcu Patrycja Kucharzyk i uczestnicy spotkania "Nasze dziedzictwo" przy łękawickiej "Sancta Conversazione" w Muzeum Miejskim w Żywcu
Urszula Rogólska /Foto Gość

Z wyposażenia późnogotyckiego kościoła św. Michała Archanioła w Łękawicy, który spłonął 26 października 1992 roku, ocalały tylko cztery obrazy gotyckie. Trzy z nich były przechowywane na plebanii, a jeden w muzeum w Bielsku-Białej.

Dzisiaj, podczas spotkania "Nasze dziedzictwo" w sali Muzeum Miejskiego na Starym Zamku w Żywcu, zostało zaprezentowane jedno z tych dzieł. 'Święta Rozmowa ze św. Mikołajem i św. Stanisławem" to obraz, który wrócił z Krakowa po pracach konserwatorskich. Oddany w depozyt przez parafię, wspaniale prezentuje się w muzealnej sali ekspozycji sztuki sakralnej.

 - "Święta Rozmowa ze św. Mikołajem i św. Stanisławem” oraz druga "Święta Rozmowa" - ze św. Piotrem i św. Andrzejem, były prezentowane przez wiele lat, zarówno w zespole zamkowo-pałacowym, jak i w Muzeum Miejskim w Żywcu. Jakiś czas temu zabrakło ich tutaj. Dzisiaj będziemy tłumaczyć, dlaczego - mówiła Dorota Firlej, kustosz żywieckiego muzeum.

O pierwszym obrazie opowiedziała Patrycja Kucharzyk, absolwentka wydziału konserwacji i restauracji dzieł sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, która w ramach pracy magisterskiej w 2017 roku podjęła się badań i konserwacji obrazu z Łękawicy, pod kierunkiem dr. hab. Jarosława Adamowicza.

Jak tłumaczyła, obraz jest typowym przykładem malarstwa tablicowego gotyckiego środowiska krakowskiego z przełomu XV i XVI wieku, prezentującym popularną w średniowieczu formułę, zwaną "Świętą Rozmową". Z reguły w jej centrum znajduje się Matka Boża z Dzieciątkiem, a obok, po obu stronach, postaci świętych.

Konserwator szczegółowo opisała obraz, który powstał w krakowskim warsztacie mistrza ojca i syna - Marcina i Mikołaja Czarnych - a następnie przeprowadzone przez siebie badania i prace konserwatorskie.

Kolejnym mówcą był promotor pracy Patrycji Kucharzyk, dr hab. Jarosław Adamowicz, który mówił o dziełach malarstwa i rzeźby gotyku oraz ich twórcach. To właśnie dr Adamowicz pracuje nad rewitalizacją drugiej "Świętej Rozmowy" z kościoła w Łękawicy, prezentującej Matkę Najświętszą z Dzieciątkiem w rozmowie ze św. Piotrem i św. Andrzejem. Obraz prawdopodobnie w tym roku wróci do Żywca po zakończeniu niezbędnych prac.

Na zakończenie wystąpił ks. dr Szymon Tracz - konserwator zabytków architektury i sztuki sakralnej diecezji bielsko-żywieckiej oraz dyrektor Muzeum Diecezjalnego w Bielsku-Białej, który mówił o utraconym dziedzictwie, historii późnogotyckiego kościoła św. Michała Archanioła w Łękawicy. Dzięki fotografiom świątyni, zgromadzonym w żywieckim muzeum, uczestnicy spotkania mogli zobaczyć, jak wyglądało także jego wspaniałe, zabytkowe wnętrze z imponującą polichromią malarza żywieckiego Fabiana Sobinowicza, którego prace zdobiły i zdobią wnętrza wielu świątyń w regionie.

Na zakończenie spotkania wszyscy mogli zobaczyć efekty pracy Patrycji Kucharzyk - odnowioną przez nią "Świętą Rozmowę".