Muzyka Bożej chwały

mb

|

Gość Bielsko-Żywiecki 19/2019

dodane 09.05.2019 00:00

Od łacińskich słów: „Cieszcie się, radujcie, uwielbiajcie Pana!” rozpoczęła się 20. edycja festiwalu Sacrum in Musica w Bielsku-Białej. Wezwanie to z sukcesem wybrzmiało na kolejnych koncertach.

Na zakończenie radośnie śpiewano Bogu w rytmach gospel. Na zakończenie radośnie śpiewano Bogu w rytmach gospel.
Alina Świeży-Sobel /Foto Gość

Najpierw melomanów zachwyciła wykonana podczas inauguracyjnego koncertu Msza koronacyjna C-dur W.A. Mozarta, napisana dla katedry w Salzburgu na Wielkanoc 1779 roku. Piękna muzyka zabrzmiała w kościelnym wnętrzu w wykonaniu grona znakomitych artystów pod batutą Marty Gardolińskiej. Z chórem Filharmonii Krakowskiej i Bielską Orkiestrą Festiwalową zaśpiewali soliści w międzynarodowym składzie: Barbara Zamek, Natalia Kawałek-Plewniak, Max Prodinger i Ludovik Kendi.

Na spotkanie z sakralną muzyką żydowską zaprosił jedyny w Polsce chór synagogalny z Synagogi pod Białym Bocianem we Wrocławiu, z którym zaśpiewał znany kantor Israel Rand z Izraela. Gościem festiwalowego spotkania z muzyką starocerkiewną był chór Logos z Rygi. W finałowym koncercie wypełnionym żywiołową i dynamiczną muzyką gospel do wspólnego uwielbienia Boga zapraszał New Life Gospel Choir z Peterem Mantem z Düsseldorfu. Radosnym śpiewem, a nawet tańcem na Bożą chwałę zakończyło się jubileuszowe bielskie spotkanie z muzyką sakralną.

Ekumeniczne święto sztuki, jakim już po raz 20. okazał się Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej na Podbeskidziu „Sacrum in Musica”, zgromadziło w świątyniach i sali Domu Muzyki Bielskiego Centrum Kultury liczną publiczność. Wśród słuchaczy nie zabrakło gospodarzy miasta: radnych z prezydentem Jarosławem Klimaszewskim, a także gości, m.in. wiceministra Stanisława Szweda, senatora Andrzeja Kamińskiego oraz ewangelickich biskupów seniorów Jana Szarka i Pawła Anweilera. Festiwal objęli swoim patronatem biskupi katolicki i ewangelicki – Roman Pindel i Adrian Korczago.

– Ten ekumeniczny wymiar cieszy, tym bardziej że przy okazji spotkania różnych wyznań i kultur udaje się pokazać ich bogactwo. Najbardziej jestem dumny z faktu, że w ciągu tego 20-lecia festiwal zdobył sobie stałą widownię, która przyjeżdża nie tylko z Bielska-Białej, ale i całej okolicy. Kościoły i sala koncertowa były pełne, czasem trzeba było przygotować dostawki. Cieszę się, że jest publiczność, która na ten festiwal czeka – zaznacza Władysław Szczotka, dyrektor BCK, wraz z miastem Bielsko-Biała główny organizator Sacrum in Musica.

– To ważne wydarzenie nie tylko o znaczeniu religijnym. Ono wpisuje się również w krajobraz kultury sakralnej, która ma na naszej ziemi wymiar ekumeniczny – podkreślał bp Piotr Greger podczas inauguracyjnego koncertu, dodając, że muzyka staje się tu wyrazem radosnego uwielbienia. – Pragniemy Boga uwielbiać. Doświadczając radości ze spotkania z drugim człowiekiem, chcemy wysławiać zmartwychwstałego Pana – dodawał duchowny.