Ingres do konkatedry

Ks. Jacek M. Pędziwiatr

publikacja 15.01.2014 10:26

Bez homagium, ale z pierwszym słowem pasterskim nowy biskup bielsko-żywiecki obejmie władzę w żywieckiej konkatedrze.

Ingres do konkatedry W niedzielę przy ołtarzu żywieckiej konkatedry stanie bp Roman Pindel. Ks. Jacek M. Pędziwiatr /GN

W najbliższą niedzielę 19 stycznia bp Roman Pindel dokona ingresu do żywieckiej konkatedry Narodzenia NMP. O 12:30 przewodniczyć będzie Mszy św., podczas której wygłosi też kazanie. Będzie to pierwsze słowo pasterskie, z jakim nowy ordynariusz zwróci się oficjalnie do wiernych. Tym razem nie będzie już składania homagium przez poszczególne stany i grupy wiernych, jak miało to miejsce na zakończenie uroczystości konsekracji biskupiej w bielskiej katedrze św. Mikołaja. Ingres do konkatedry formalnie dopełni proces objęcia władzy w diecezji przez jej nowego biskupa.

Bp Roman Pindel niejednokrotnie gościł w żywieckiej parafii konkatedralnej, jeszcze jako wykładowca Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie. Prowadził tutaj rekolekcje dla młodzieży, a także dla całej wspólnoty parafialnej.

Żywiecki kościół farny Narodzenia NMP został podniesiony do godności konkatedry tą samą bullą papieską z 25 marca 1992, która powołała do życia diecezję bielsko-żywiecką, a na katedrę wyznaczyła bielski kościół św. Mikołaja. Konkatedra stoi niejako w cieniu katedry. Samą jej nazwę można przetłumaczyć z łaciny, jako „współ-katedrę”, kościół „obok” katedry, „wraz” z katedrą albo też „nie osobno z” katedrą. Kościół katedralny uchodzi za „serce” lub też „matkę” diecezji. To centrum życia duchowego i liturgicznego, świątynia, w której biskup ma swój tron - katedrę, gdzie rządzi, uświęca i naucza. Czy wobec tego istnienie konkatedry ma sens? Czy kościół diecezjalny może mieć - w pewnym sensie - dwie matki, dwa serca, dwa centra?

Praktyka ustanawiania konkatedry jest znana i stosowana we współczesnym kościele zasadniczo w kilku przypadkach:

Konkatedrę ustanawia się w tym kościele, który znajduje się w dużym skupisku ludności, najczęściej w mieście i który stanowi centrum duchowe, ciesząc się wielkim uznaniem i popularnością wiernych, także ze względu praktycznych - łatwej dostępności, komunikacji czy też większej ilości miejsca.

Konkatedrę ustanawia się także w miejscowości, która z czasem przekształca się w duży ośrodek miejski, przemysłowy lub administracyjny, populacją przewyższający stolicę diecezji.

Czasami Stolica Apostolska posuwa się jeszcze dalej i to właśnie w nowym, większym ośrodku ustanawia katedrę, zaś świątynię, która niegdyś nosiła ten tytuł, a dziś znajduje się w mieście, które ustąpiło w prestiżu i znaczeniu nowej aglomeracji, ustanawia właśnie konkatedrą.

W Polsce jeszcze nie, ale we Włoszech zdarzały się już przypadki, że mniejsze diecezje scalano w jedną, większą. Wówczas w jednej z nich ustanawiano katedrę, zaś katedry w dotychczasowych, obecnie zlikwidowanych diecezjach, otrzymywały tytuł konkatedry. W Polsce jest obecnie 16 kościołów konkatedralnych. 6 z nich znajduje się - podobnie, jak w naszym przypadku, na terenie diecezji, które swoje nazwy biorą od dwóch miast (np. Bielsko - Żywiec, Szczecin - Kamień czy Zamość - Lubaczów).