Jackowe spotkanie o biblijnym jedzeniu

Urszula Rogólska

dodane 23.01.2013 10:25

Co ma wspólnego biblijny Potop z jedzeniem? Co jadł na śniadanie człowiek czasów biblijnych? Czy „granie do kotleta” to wynalazek współczesności? Na te między innymi pytania odpowiedzieli księża: Jacek M. Pędziwiatr i Jacek Gracz podczas kolejnego „Jackowego spotkania”.

Jackowe spotkanie o biblijnym jedzeniu Od lewej - księża: Jacek M. Pędziwiatr i Jacek Gracz opowiedzieli w Książnicy Beskidzkiej o biblijnych smakach Urszula Rogólska/GN

Po raz kolejny redaktorzy diecezjalnego radia „Anioł Beskidów”, wraz z Książnicą Beskidzką i Klubem Inteligencji Katolickiej zaprosili wszystkich, którzy chcą lepiej poznać Biblię, a także... świat sztuki.

Biblia daje odpowiedź na każde pytanie, w każdej dziedzinie życia. Skoro tak jest, nie mogło w niej zabraknąć wiedzy o tym co i jak spożywać!

Po styczniowym „Jackowym spotkaniu”, jego uczestnicy wyszli z przekonaniem, że Pismo Święte to także wielka księga o jedzeniu.

Ks. Jacek Pędziwiatr udowadniał, że podstawą wyżywienia w czasach biblijnych były rośliny. Mięso spożywano od święta, a jedli je przede wszystkim podróżni i szanowani goście. Jackowe spotkanie o biblijnym jedzeniu   "Jackowe spotkania" przyciągają wszystkich, którzy chcą lepiej poznać Biblię i interpretujący ją świat sztuki Urszula Rogólska/GN

Już pierwsze rozdziały Biblii mówią o jedzeniu - m.in. wąż skusił Ewę owocem, a Ezaw sprzedał pierworództwo za miskę soczewicy. - Biblia stawia mocny akcent na owoce i warzywa - podkreślał ks. Jacek M. Pędziwiatr, przywołując przykłady o daktylach, figach, granatach, winorośli, oliwkach, zbożu i jego produktach, przygotowywanych przez bohaterów Biblii.

Biblijny bohater na śniadanie zwykle jadał chleb z oliwą, ziołami, pił wino, bo woda pochodząca z cystern nie była smaczna.

Aż do Potopu Pismo św. nie wspomina jakoby mięso miało być pokarmem człowieka. Żeby spożyć mięso, trzeba zabić. A w Raju panowała przecież harmonia i spokój. Po Potopie pojawia się już mięso w jadłospisie ludzi Biblii. I ryby.

Ks. Jacek Pędziwiatr obszernie tłumaczył zasady koszerności, podziału na to co w kuchni pochodzi z mięsa i mleka, o neutralności ryb w tym podziale. Tłumacząc zasady koszerności, a także przebieg przygotowań do Paschy, ks. Jacek Pędziwiatr jednocześnie podkreślał, że dla ludzi tamtych czasów, jedzenie było także czynnością duchową

 - Kiedy człowiek - korona stworzenia - je, to uświęca stworzenie. Jedzenie służy nie tylko zaspokajaniu apetytu. Jedząc, uświęcasz świat - to jest rewolucja! - mówił ks. Jacek.

Jak zwykle, spotkaniu towarzyszyła muzyka - bo od wieków muzyka była obecna przy spożywaniu posiłków. Ks. Jacek Gracz zapraszał do słuchania „Dum Staropolskich” - ballad-opowieści o minionych dziejach, które śpiewano podczas uczt; przypomniał Tafelmusik - barokową muzykę do stołu, a wśród jej przykładów - koncerty Telemana. Uczestnicy spotkania słuchali także „Koncertu królewskiego” Couperina, „Volte” Simpsona czy „Muzyki na wodzie” Haendla.

Jackowe spotkanie o biblijnym jedzeniu   Słuchacze dowiedzieli się m.in. jak przygotowywano biblijną Paschę i jak te tradycję żydzi kontynuują dzisiaj Urszula Rogólska/GN Ale na styczniowym„Jackowym spotkaniu” było nie tylko o biblijnych smakach.

Księża przypomnieli także postać śp. Janiny Królikowskiej zmarłej niedawno niestrudzonej członkini bielskiego KIK-u. To dzięki je uporowi i entuzjazmowi „Jackowe spotkania” stały się regularnym cyklem, zyskującym coraz liczniejsze grono słuchaczy, zafascynowanych Słowem Bożym i jego interpretacją w świecie sztuki.

Spotkanie odbyło się także dokładnie w 150. rocznicę wybuchu Powstania Styczniowego. Na zakończenie nie zabrakło również obrazu i dźwięku nawiązującego do tej rocznicy. Ks. Jacek Pędziwiatr przedstawił obraz Maksymiliana Gierymskiego „Patrol Powstańczy”, zaś ks. Jacek Gracz opowiedział o historii jednej z najbardziej znanych pieśni z powstańczego kresu - „Marszu żołnierzy Langiewicza”: „Jak to na wojence ładnie”.

Kolejne spotkanie z księżmi Jackami odbędzie się 19 lutego o 16.00, a będzie poświęcone... chorobom w Biblii.