W Bielsku-Białej zakończyła się tegoroczna edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej – Sacrum in Musica. Publiczność wysłuchała utworów wybitnych kompozytorów w znakomitym wykonaniu.
Po raz pierwszy festiwal zagościł w nowoczesnej sali Cavatina Hall.
Alina Świeży-Sobel /Foto Gość
Zgodnie z festiwalową tradycją program kolejnych koncertów sięgał do różnorodnych tradycji religijnych chrześcijaństwa i judaizmu, pokazując bogactwo kulturowych form uwielbienia Pana Boga poprzez muzykę. Nie zabrakło utworów z różnych epok, od średniowiecza po współczesność, odmiennych w stylu i wykonawstwie. Ekumeniczną prezentację muzyczną swoim patronatem objęli bp Roman Pindel oraz zwierzchnik diecezji cieszyńskiej Kościoła ewangelicko-augsburskiego bp Adrian Korczago.
Muzycy zagościli w świątyniach i salach koncertowych. Inauguracyjny koncert w rzymskokatolickim kościele Jezusa Chrystusa Odkupiciela Człowieka był spotkaniem z religijnymi pieśniami do tekstów średniowiecznego ormiańskiego kapłana i mistyka Naghasha w wykonaniu The Naghash Ensemble z Armenii. Renesansowe pieśni związane z reformacją w ewangelickim kościele w Białej, z towarzyszeniem licznych instrumentów z tamtej epoki, zaśpiewał zespół muzyki dawnej Jerycho.
W koncercie muzyki żydowskiej w Sali Ceremonii na bielskim cmentarzu pieśniarz Symcha Keller z zespołem poprzez muzykę opatrzoną historycznym komentarzem przybliżył publiczności ruch chasydów, rozwijający się na terenie Kresów Wschodnich w XIX w.
Po raz pierwszy festiwal zagościł też w Cavatina Hall, najnowocześniejszej w tej części Europy sali koncertowej zapewniającej perfekcyjną akustykę. Wystąpili świetni wykonawcy: Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia pod dyrekcją Anny Szostak i Bielska Orkiestra Cavatina pod dyrekcją Jacka Obstarczyka, a w programie była m.in. piękna Gloria RV 589 A. Vivaldiego, inspirowana hymnem Gloria in excelsis Deo. Całość gwarantowała, że będzie to niezapomniane spotkanie z muzyką klasyczną.
Zwieńczeniem festiwalowej uczty muzycznej był koncert w Bielskim Centrum Kultury im. Marii Koterbskiej, w sali głównego organizatora festiwalu. Program wypełniły współczesne utwory z cyklu „Niebo”, autorskiego projektu Gabi Gąsior i jej męża Wojciecha, inspirowanego Apokalipsą św. Jana.
To dla nas sygnał, że cenisz rzetelne dziennikarstwo jakościowe. Czytaj, oglądaj i słuchaj nas bez ograniczeń.