Gaude Cantem – uczta dla melomanów

Alina Świeży-Sobel

publikacja 29.10.2012 12:39

Wyrównany poziom wykonawców sprawił, że w tym roku jurorzy festiwalu muzyki chóralnej mieli rzeczywiście niełatwy wybór.

Nagrody dla chóru "Harmonia" odbiera dyrygent Izabella Zielecka-Panek Nagrody dla chóru "Harmonia" odbiera dyrygent Izabella Zielecka-Panek
Alina Świeży-Sobel/GN

Organizowany w Bielsku-Białej już po raz ósmy Międzynarodowy Festiwal Chórów „Gaude Cantem” im. Kazimierza Fobera zakończył się rozdaniem sporej liczby nagród i wyróżnień. Uroczystość odbyła się w sali koncertowej Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia w Bielsku-Białej.

Laureatem Grand Prix konkursu, zdobywcą pucharu prezydenta Bielska-Białej i nagrody pieniężnej w wysokości 5000 zł  został chór Uniwersytetu Śląskiego „Harmonia" z Cieszyna pod dyrekcją Izabelli Zieleckiej-Panek.

Międzynarodowy Konkurs Chórów „Gaude Cantem” odbył się w roku 2012 po raz ósmy. Historia imprezy jest jednak dłuższa – sięga roku 1996. Wtedy właśnie „Gaude Cantem” został zorganizowany po raz pierwszy w Oświęcimiu, jako najważniejszy w roku przegląd zespołów śpiewaczych skupionych w bielskim oddziale Polskiego Związku Chórów i Orkiestr. Ta właśnie organizacja wraz z Regionalnym Ośrodkiem Kultury w Bielsku-Białej to niezmiennie, od początku po dzień dzisiejszy, główni organizatorzy „Gaude Cantem”. Świadectwem pamięci o tamtych pierwszych latach, a nade wszystko wyrazem szacunku dla Kazimierza Fobera, nieżyjącego już współtwórcy przeglądu, wówczas prezesa Oddziału PZChiO w Bielsku-Białej, jest nadanie imprezie jego imienia. 

Miejscem trzech pierwszych edycji (1996–1998) był Oświęcim. Później impreza została przeniesiona do Bielska-Białej i tu pozostała już na stałe. Od 2001 r. w jej programie każdorazowo znajdują się: przegląd konkursowy oraz popołudniowe koncerty organizowane w Bielsku-Białej i różnych miejscowościach powiatu bielskiego. Począwszy od 2005 r., kiedy to po kilku latach przerwy ponownie zaczęto zapraszać zespoły zagraniczne, konkurs uzyskał zasięg międzynarodowy. Wśród chórów uczestniczących do tej pory w imprezie byli reprezentanci Czech, Łotwy, Macedonii, Niemiec, Słowacji, Słowenii, Węgier, Włoch, Rosji i Polski.

W tegorocznym „Gaude Cantem” wystąpiły 22 chóry, w tym 14 w konkursie. Programową nowością były dwudniowe warsztaty prowadzone przez wybitnych specjalistów. Występy chórów oceniało jury pod przewodnictwem prof. Józefa Świdra.

Oprócz głównego trofeum jury przyznało też nagrodę pieniężną w wysokości 1000 zł za zajęcie pierwszego miejsca w kategorii chórów akademickich. Otrzymał ją chór Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej pod dyrekcją Jana Borowskiego.

Nagrodę pieniężną w wysokości 1000 zł za zajęcie pierwszego miejsca w kategorii chórów młodzieżowych otrzymał chór mieszany Liceum Ogólnokształcącego im. Adama Mickiewicza w Głubczycach pod dyrekcją Tadeusza Eckerta.

Nagrody pieniężne w wysokości 1000 zł za zajęcie ex aequo pierwszego miejsca w kategorii chórów jednorodnych otrzymał chór żeński „Cartusia" z Kartuz pod dyrekcją Małgorzaty Kuchtyk oraz chór kameralny „Alla Polacca" z Warszawy pod dyrekcją Sabiny Włodarskiej.

Nagrodę pieniężną w wysokości 1000 zł za zajęcie pierwszego miejsca w kategorii chórów dziecięcych otrzymał Chór Szkoły Podstawowej i Gimnazjum „Canzonetta" ze Strumienia pod dyrekcją Agnieszki Gawron-Gaszczyk i Tamary Nowok.

Nagrodę pieniężną w wysokości 1000 zł za zajęcie pierwszego miejsca w kategorii chórów kameralnych otrzymuje Chór Kameralny „Vivid Singers" z Łodzi pod dyrekcją Dawida Bera.

Przyznane zostały także następujące wyróżnienia:

Puchar Prezesa Oddziału Bielskiego PZChiO i nagrodę pieniężną w wysokości 1000 zł dla najlepszego chóru Oddziału Bielskiego PZChiO otrzymał chór Uniwersytetu Śląskiego „Harmonia" z Cieszyna pod dyrekcją Izabelli Zieleckiej-Panek.

Puchar Starosty Bielskiego oraz nagrodę pieniężną w wysokości 1000 zł dla najlepszego chóru zagranicznego otrzymało Pěvecké sdruženi Martinů Třinec z Trzyńca (Republika Czeska) pod dyrekcją Michala Zátopka.

Puchar im. Kazimierza Fobera i nagrodę pieniężną w wysokości 1000 zł dla najlepszego chóru polskiego otrzymuje chór Uniwersytetu Śląskiego „Harmonia" z Cieszyna pod dyrekcją Izabelli Zieleckiej-Panek.

Puchar i nagrodę pieniężną w wysokości 1000 zł dla najlepszego chóru dziecięcego otrzymuje Chór Szkoły Podstawowej i Gimnazjum „Canzonetta" ze Strumienia pod dyrekcją Agnieszki Gawron-Gaszczyk i Tamary Nowok.

Puchar ufundowany przez Małgorzatę Handzlik (Posła do Parlamentu Europejskiego) i nagrodę pieniężną w wysokości 1000 zł dla najlepszego chóru młodzieżowego otrzymuje chór mieszany Liceum Ogólnokształcącego im. Adama Mickiewicza w Głubczycach pod dyrekcją Tadeusza Eckerta.

Puchar i nagrodę pieniężną w wysokości 1000 zł dla najlepszego chóru akademickiego otrzymuje chór Uniwersytetu Śląskiego „Harmonia" z Cieszyna pod dyrekcją Izabelli Zieleckiej-Panek.

Puchar biskupa Pawła Anweilera, zwierzchnika Diecezji Cieszyńskiej Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego, i nagrodę pieniężną w wysokości 1000 zł za najciekawszą interpretację utworu kompozytora współczesnego otrzymuje chór kameralny „Vivid Singers" z Łodzi pod dyrekcją Dawida Bera za wykonanie utworu Marka Jasińskiego „Cantus finalis”.

Puchar biskupa Tadeusza Rakoczego, ordynariusza Diecezji Bielsko-Żywieckiej, i nagrodę pieniężną w wysokości 2000 zł za najciekawszą interpretację utworu o charakterze sakralnym otrzymuje chór Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej pod dyrekcją Jana Borowskiego za wykonanie utworu Mortena Lauridsena „O Magnum Mysterium”.

Puchar i nagrodę pieniężną w wysokości 500 zł dla najlepszego dyrygenta festiwalu otrzymuje Tadeusz Eckert, dyrygent chóru mieszanego Liceum Ogólnokształcącego im. Adama Mickiewicza w Głubczycach.